| Lovak a repülőgépen
Ha a négylábú sztárok kvalifikálták magukat az olimpiai játékokra, vajon hogyan jutnak el a verseny színhelyére? Természetesen repülővel! Ez persze nehéz és drága vállalkozás, amely ráadásul nem is mindig tetszik a lovaknak.
Légi úton
Három lehetőség adott ahhoz, hogy az ember külföldre jusson: szárazföldön, vízen és légi úton. A lovak természetesen a szárazföldi utazást részesítik előnyben, de ahhoz, hogy egy másik földrészre elérjenek, néha repülőre kell szállniuk.
Nagy előrelépés
Azelőtt nagyon nehéz volt más földrészek versenyein részt venni. A hajóút hetekig tartott. Eltekintve azoktól a nehézségektől, amiket a hajó rakodóterében való tartózkodás okozott, lehetetlen volt a lovakat a hajón tovább edzeni, így hát rendszerint nem voltak jó formában, amikor megérkeztek a versenyre. A versenylovak repülőgéppel való szállításának lehetősége alaposan megváltoztatta a lovak és a lovasok életét. Ennek ellenére ezek az utak ma is, csakúgy, mint azelőtt, elég bonyolultak. Nem olyan egyszerű repülőjegyet váltani a ló számára. Először is a jegy nagyon drága. Másodszor pedig, nem minden repülőtér készült fel lovak szállítására. A lovak ugyanis különleges szállító repülőgépeken utaznak. Már a beszállásukhoz is különleges felszerelésre van szükség.
Az út a repülőtérre
A repülésnek az az előnye, hogy az ember nagyon gyorsan eljuthat egyik helyről a másikra. A repülőtérre vezető út azonban néha túlságosan hosszú. Ez főleg a lovak esetében érvényes, mivel csak kevés európai repülőtér foglalkozik lovak szállításával. Útjuk gyakran több száz, utánfutóban töltött kilométerrel kezdődik. A repülőtérre megérkezve még távolról sem értek véget a négylábú barátunk megpróbáltatásai. A beszállítás rendkívül bonyolult ügy. Rámpán keresztül vagy konténerben történik.
A beszállító rámpa
Néhány repülőtéren a lovak speciális, magas falakkal körülhatárolt beszállító rámpán keresztül jutnak a repülőgép szállítóterébe. A lovakat ebben az esetben egyesével szállítják be. A beállókat apránként építik fel körülöttük. Fontos, hogy a lovaknak elég helyük legyen, hogy jól érezzék magukat, és ugyanakkor olyan szorosan álljanak, hogy ne mozoghassanak túl sokat. A jól megtervezett beállókban kényelmesen állhatnak egyensúlyban, és folyamatosan rágcsálhatják a szénájukat. Néha előfordul, hogy egy ló, amelyet az elsők között szállítottak be, és így a rakodótér hátsó felébe került, nem viseli el, hogy oda legyen beékelve, és olyannyira felizgatja magát, hogy lehetetlen elindulni. Ilyenkor minden lovat ki kell szállítani, és aztán a bonyodalmat okozó, félős ló nélkül visszaszállítani őket.
Konténer
A lovak fedélzetre juttatásának másik lehetősége, hogy még lent a földön egy speciális szállítókonténerbe vezetik őket. Itt is fontos, hogy biztosítsuk a négylábú utasok kényelmét és biztonságát. Ha már egy, két, három vagy négy ló áll a konténerben, egy daru az egészet beemeli a repülőgépbe. Ez az eljárás is nagyon költséges.
Business class?
A négylábú utasokat nem kínálják meg pezsgővel, és nem is szőnyeges padlón állnak. De bizonyos kényelmet és kellő biztonságot garantálnak számukra.
Kényelmes utazás
A repülőtársaságok érdekében áll, hogy a lovaknak minél jobb „kvártélyt” biztosítsanak. Így szívesebben utaznak, és nyugton maradnak a repülés alatt. Kapnak szénát és vizet, és minden ló mellett ott van a gondozója is. Az egész repülőút során állatorvos felügyel rájuk.
Ha a ló fél
Mindezek ellenére sok ló nagyon rosszul viseli a repülést. Egyesek nem szeretik a zajt, a vibrációt és a repülőgép mozgását. Másoknak induláskor és leszálláskor megfájdul a fülük; sokan a szűk raktértől, a bezártságtól szenvednek. Ha egy ló heves mozgásba kezd, ágaskodik és vadul ficánkol, veszélybe sodorhatja az egész repülőt. Ezért, ha a kapitány szükségesnek tartja, elrendelheti, hogy a repülés ideje alatt a ló nyugtató injekciót kapjon (ami persze erősen befolyásolhatja az erőnlétét a megérkezéskor és a verseny alatt). | |