|
|
|
|
UNIVERZÁLIS nyereg
-Középmély ülésû, térd- és combtámasszal -Erõsen hátravett elsõ kápa,magas marú lovakra is jól illeszkedik |
|
KEREKKÁPÁS UGRÓ nyereg
- középmély ülésû - erõsen hátravett markamrával - térd és combtámasszal |
|
CLOSE CONTACT nyereg
Elsõsorban versenyzõknek ajánljuk: - alacsony hátsó kápa, a kápa kocka vagy kerek, szárnyszabás igény szerint. Választható háromféle térdtámasz, mindegyik típus combtámasszal készül |
|
|
UNIVERZÁLIS UGRÓ nyereg
-Mélyebb ülésû, jobban tartja a lovas ülepét, csikók belovaglására is alkalmas. - választható háromféle térdtámasz, mindegyik típus combtámasszal készül |
|
DÍJLOVAGLÓ nyereg
- mély ülésû, kifejezett térdtámasszal - erõsen hátravett elsõ kápával; magas marú lovakra is jól illeszkedik - alsó hevederes, hosszú felrántókkal |
|
|
MILITARY nyereg - lapos ülésû, kockakápás - kívülre helyezett combtámasszal |
|
TREKKING (túra) nyereg
- csuklós bükk talp, letyegõ elsõ és hátsó kápa, acélból - függesztett puha farbõr, puha ülés, a legmélyebb pontra ültet - kifejezett térdtámasz, ideális túralovaglásra |
|
|
LOVASSÁGI nyereg
- csuklós bükk talp, letyegõ elsõ és hátsó kápa, acélból - függesztett puha farbõr, puha ülés - kifejezett térdtámasz, ideális túralovaglásra |
|
Rodrigo Pessoa póni nyereg
Nelson Pessoa annak idején fiának, Rodrigonak, tervezte ezt a nyerget.
Hosszas kísérletezés után, végül sikerült tökéletesen megoldani annak a problémáját, ami a pónik széles háta és a fiatal kis lovasok keskeny ülése közötti ellentmondásból adódik.
Ebben a nyeregben már kisgyerekként meg lehet tanulni nemcsak ugrani, de versenyezni is.
csikósnyereg
tulajdonképpen nem nyereg, hanem csak egy faváz nélküli nemez- vagy posztódarab, amelyet olykor bőrrel is bevonnak. Lekötő hevedere nincsen, csupán két kengyele. Egyszerűbb formában 40×50 cm nagyságú, téglalap alakú, több rétegből összevarrt szűrposztó lap, amelynek két elülső sarkára vaskarikát erősítenek, ebbe csatolják a két kengyelszíjat. Az általános formánál a csikósnyereg elülső részét, ahová a kengyelt erősítik, hosszabbra hagyják, hogy leérjen a ló oldalára, míg a hátsó részét ívelten, félkör alakúra vágják és az egészet néha bőrrel is befedik, ezt színes bőrrátétekkel díszítik is. Egyszerűbbet pásztorok is csináltak, a díszesebbeket szíjgyártók készítették. Ha a csikós a ménest állva őrzi, a csikósnyereget vállán viszi, ha lefekszik, a feje alá hajtja. Egyéb elnevezései: hara, patrac, priccs. Ma már csak a hortobágyi csikósok használják. Abból az időből ered, amikor (a múlt század közepén is) erősen tilalmazták a vármegyék a pásztoroknak a nyergek használatát. A csikósnyereget egyszerűen felteszik a ló hátára, és úgy tudnak felülni rá, ha a bal karjukkal a csikósnyereget erősen a ló marjához szorítják. Előnye, hogy ha a lóról esnek, nem fordulhat elő a láb kengyelbe való akadása, mert a csikósnyereg is lerepül a lóról a csikóssal együtt. – Irod. Béres András: Terelők, terelőeszközök a hajdúsági pásztorok kezén (A Debreceni Déri Múz. Évkve, 1962).
Csikósnyereg
Csikósnyereg, priccs rézkengyellel
LOVASÍJÁSZ NYEREG
A lovasíjászat eszköztárának egyik lényeges eleme a nyereg. Fejlesztését a mongol, kazah, hun és magyar nyergek tanulmányozása, valamint 6 év aktív lovasíjászat elõzte meg. Elsõ nagy tesztelését Petraskó Tamás és csapata hajtotta végre. Ezek az egészen rendkívüli emberek az õshazából az Ural mellõl jöttek haza Magyarországra. 1996-ban végrehajtott túrájuk során több mint 4000 kilométert tettek meg. Emléket állítva 1100 évvel ezelõtt Árpád legendás Kárpát-medencébe érkezésének. A nyereg kitûnõen vizsgázott. 1998-ban pedig a 12 órán át tartó Guinness lovasíjász-világrekord adott lehetõséget egy nagyobb tesztelésre. Ezekben a hihetetlen nagy terhelésekben sem a lónak, sem a lovasnak nem okozott semmilyen sérülést. A nyereggel szemben támasztott legfontosabb követelmény a lovasíjász számára nyújtott biztonság. A lövést megelõzõen a lovasíjász figyelmét szinte már csak a cél köti le. A tökéletes pillanatban végrehajtott oldás. Ebben az állapotban a legkiszolgáltatottabb. A lónak egy esetleges elõre nem kiszámítható mozdulata végzetes lehet számára. Ilyenkor csak a mély villás ülés és a magas nyeregkápák menthetik meg, melyek tökéletes támaszkodási felületet nyújtanak a lovas számára. Akik nem a lovasíjászat számára speciálisan kifejlesztett nyeregben kezdik a sportágat, amellett hogy az életükkel játszanak, súlyos tartáshibákat is felvehetnek, amik a késõbbiekben nehezen javíthatók. Többféle méretben és különbözõ díszítéssel készül.
|
|
|
|
|
|
|
rézveret |
ezüstveret |
aranyveret |
|
| | | |